2010. 08. 17.
Vonzások és választások.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):

In the Mood For Love (r.: Wong Kar-wai, 2001)

Ha azt vesszuk, hogy par nappal a cannes-i premier elott Wong Kar-wai meg Kambodzsaban forgatta a film befejezeset, es a film tenyleg csak az utolso utani pillanatban, szinte kenyszerbol kapta a fonti cimet, igen elcsodalkozhatunk, mert ennel tokeletesebben nem is lehetett volna elnevezni ezt a szuk 100 percet. A visszafogott, de igen erzeki romantikus vagyakozas szinekben, hangokban es texturakban tobozodo, elmerengo filmes esszeje szuletett meg, ahol az eros atmoszferateremtes, elfojtott erzelmek, elbuvolo, mar-mar hipnotikus szintre emelkednek.

Pedig a tortenet maga nem is lehetne hagyomanyosabb: ez a ritka erzeki mozi a hatvanas evek Hong Kongjaban jatszodik, es barmily hihehetetlen, korhatar nelkuli besorolast kapott. Ebbol mar sejtheto, milyen termeszetu Wong Kar-wai halalpontos vizualis onbizalommal megteremtett provokativ, igen-igen intim rendezoi stilusa (amelyik egyik kimagaslo dijat a masik utan hozza neki es a stabnak; az In the Mood for Love foszereploje, Tony Leung Chi-wai elnyerte peldaul Cannes-ban a legjobb ferfialakitas dijat).

A foszereplok (Su es Chow) hazasok, de nem egymas hazasfelei. Akkor akadnak ossze, amikor szomszedos lakasba koltoznek egy zsufolt, lerobbant hong kongi negyedben. A holgy ferje es az ur felesege sosincs otthon, szinte senki sem latja oket (meg a nezok sem: egy pillanatra sem bukkannak fol filmben, csak a hangjukat halljuk kameran kivulrol idonkent). Su es Chow csendes, megerto, rendkivul udvarias emberek, ellentetben zajos, "olaszosan" elenk foberloikkel. Bar a kisfius es komoly Chow ujsagirokent dolgozik, hibatlan, szemelytelen oltonyei es nyakkendoi, brillantirozott haja barmilyen atlagos uzletember kellekei is lehetnenek.

Nem ugy Su (Mrs. Chan). A szinte eteri lebegesu, mindig tokeletes sminkkel es frizuraval megjeleno no eros erotikaja, erzekisege meg akkor is oriasi szivdobbanasokat okoz mindenkiben, aki megpillantja, ha csak a sarki kifozdebe setal szinte leirhatatlan kecsesseggel es valami melankolikus, majdem tragikus szomorusagtol korulolelve, kis etelhordojaval a karjan. Es hat a ruhai. A jelmeztervezo, William Chang Suk-ping kizarolag qipao-ba oltozteti a szoborszepsegu, manokenalkatu Maggie Cheung-ot - es tobb, mint 20 kulonbozobe a masfel ora alatt. A ruhainak a texturaja, mintazata es szinei foszereplove lepnek elo a filmben, amelyek erzelmek es szimbolumok sokasagat sugalljak az erre erzekeny nezoknek.

A film elorehaladtaval, ahogy Su es Chow utjai keresztezik egymast a kifozdebe menet s jovet, lassankent megsejtjuk a foszereplokkel egyutt, hogy a hazastarsak megcsaljak oket, es eppen egymassal van viszonyuk. Ez persze a ket maganyos embert kozelebb hozza egymashoz, de miutan eredendoen tisztessegesek, es meg mindig torodnek a hutlen hazasfeleikkel, az o kapcsolatuk milyensege es (egymas es onmaguk elotti) nyiltsaga igen eros es lelkileg remesen folkavaro, meglepo erzelmi vonzassal rendelkezo problemava valik a szamukra.

Hogy ezt a bennuk foltamado, borzaszto bizonytalansagot es zavart erzekeltesse, Wong Kar-wai az operator, azaz az operatorok (kettovel dolgozott) segitseget veszi fokent igenybe: a kamerat mintegy kukkolonak, titkos leselkedonek hasznalja, amelyik elbujva, furcsa szogekbol, utcasarkok moge rejtozkodve figyeli celpontjait, egyuttal hangsulyozva nem csak a szereplok eletenek terbeli korlatozottsagat, bezartsagat, hanem a kulonbozo kapcsolatok esetleges tiltott, titkos termeszetet is.

Mar emlitettem a szinek kimagaslo szerepet ebben a filmben. A fantasztikus kornyezetabrazolas egyik legfontosabb kelleke az az elenk paletta, amit Wong Kar-wai (es a diszlettervezo, szinten William Chang) valasztott. A szinek igen erosek, de harmonikusak es nem bantoak: az ablakredonyok, a tapetak, a konyhai edenyek, a zuhanyfuggonyok, de meg a telefonok is elkepeszto arnyalatokban izzanak. A hatast fokozza a zene, Michael Galasso es Umebayashi Shigeru munkaja (de a film egyik legkisertetiesebben erzeki pillanatat Nat King Cole spanyol nyelvu dalanak koszonhetjuk peldaul).

Wong Kar-wai hires arrol, hogy nem igazan hisz az elore megirt, elhatarozott forgatokonyvekben. Ez a modszer altalaban igen rizikos, de ebben az esetben, talan azert, mert a munkatarsaknak (beleertve a foszereploket is) nem ez volt az elso kozos filmjuk, az intimitas, a meghittseg, az erzekiseg hihetetlen fokat sikerult elerniuk az alkotoknak. Ennek eredmenye ez a vegsokig romantikus mozi, amely magaban hordoz egyfajta James-i szomorusagot es fegyelmet csak ugy, mint lenyugozo vizualis erzekenyseget. Es ez bizony nem mindennapi esemeny.

Kulcsszavak: film

bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés